EPITAFIUM – GALERIA Z ZAŚWIATÓW

Do Przerzeczyna Zdroju trafiliśmy przypadkiem. Błądziliśmy po okolicy bez mapy i bez planu. To był końcowy moment naszej wędrówki tamtego dnia i wracaliśmy już do domu, kiedy w ostatniej chwili zdecydowaliśmy się zjechać z drogi. Naprawdę nie mieliśmy pojęcia gdzie jesteśmy. Czasem człowiek szykuje się do wyprawy i zbiera informacje na tematy, które go interesują, a czasem po prostu trafia na miejsce pełne skarbów, o których nic wcześniej nie wiedział. Nie jeden raz znaleźliśmy epitafium w murach świątyń, ale to co zastaliśmy w Przerzeczynie było znaleziskiem niesamowitym. Posłuchajcie…

Epitafium - Przerzeczyn Zdrój

Najpierw zainteresował nas zespół pałacowo parkowy w tejże miejscowości, ale szybko zorientowaliśmy się, że tym razem żadnej przedwojennej rezydencji nie sfotografujemy. Teren jest szczelnie ogrodzony i nawet z daleka nie było szans na zrobienia zdjęcia. Lato i jego bujna zieleń nie sprzyja lustracji na odległość. Jednak dzięki tej porażce trafiliśmy na tamtejszy kościół Najświętszej Marii Panny Królowej Polski. Z daleka nie wyróżniał się niczym szczególnym, jednak kiedy weszliśmy na jego teren oniemiałam z zachwytu. W murach kościoła znajdują się nagrobne płyty ozdobne. Epitafium obok kolejnego epitafium.

Nie tylko w murach świątyni, ale również w murze okalającym kościół i cmentarz przykościelny.  Zbiór jest ogromny. Barokowe i renesansowe płyty, nagrobki i pomniki. Mnóstwo na nich napisów i dat. Postaci w zbrojach, kobiety w strojach z odległych czasów i dzieci. Nawet całkiem malutkie, zmarłe po kilku miesiącach bądź tygodniach po urodzeniu. Wszystkie epitafia wydają się nie być anonimowe. Są na nich nazwiska i herby.

248

Epitafium dla zamożnych

Dawnymi laty zamożnych ludzi chowano po śmierci w podziemiach kościołów. Byli oni często ich fundatorami i sponsorami, więc miejsce w kościelnych kryptach jakoby im się należało. Kolatorzy nie tylko mieli prawo umieszczania płyt nagrobnych w murach ufundowanych przez siebie kościołów, ale jeszcze za życia w świątyni należały im się osobne miejsca do siedzenia przeznaczone tylko dla nich i ich rodzin.  Epitafium było wówczas w modzie. Grobowiec to zupełnie inna sprawa, ale nagrobne napisy na płycie były obowiązkowe. Cała ta ceremonia pogrzebowa kosztowała majątek, więc nie dziwi fakt, że na żadnej takiej płycie nie znajdujemy kowala czy innego zwyczajnego człowieka, a jedynie możnych i wielkich tamtego świata. Ale tu, przy tym kościele ten wątek opiera się regule, bo znajduje się tu płyta nagrobna piekarza.

238

Zabytki, które tu zastaliśmy są w wyjątkowo dobrym stanie. Zarówno ich ilość jak i dobra kondycja zdumiała nas ogromnie. Na niektórych szczegóły są tak wyraźne jak na dobrej fotografii. Stroje rycerskie z klamrami, pasami i innymi detalami oraz szczegóły ubrania – koronki, guziki. Na płytach przedstawianie są nie tylko same postaci, ale również sceny z chwil pochówków. Matka rozpaczająca nad zmarłym dzieckiem lub opisy dokonań osób zmarłych.

Epitafium - Przerzeczyn Zdrój

Ten niezwykle bogaty dziś w zabytki kościół wybudowano na początku XIV wieku. Epitafia, które tu znaleźliśmy mają kilkaset lat. Zbiory te i trud zachowania ich w dobrej kondycji zasługują na ogromną pochwalę. Miejsce to jest przez to niezwykłe, fascynujące…

To prawdziwe muzeum

…pełne cennej sztuki tak pięknie zachowanej. Wiemy, że nie wszędzie tak dobrze traktowano podobne zabytki i wiele z nich zostało zmarnowane. Przy kościele znajduje się cmentarz. Wśród współczesnych nagrobków wyróżniają się mauzolea z przed wielu lat.  To fantastyczne widzieć coś podobnego. Jak to się stało, że aż tak wiele udało się zachować w tym jednym miejscu?

237

236

Sama świątynia zapewne jest bardzo interesująca i wewnątrz, ale nie mieliśmy aż tak dużo szczęścia w tym dniu i niestety nie trafiliśmy dobrze. Kościół był zamknięty.

233

Przerzeczyn Zdrój ma jeszcze jedną tajemnicę, o której nie mieliśmy pojęcia. Jest to bowiem najmniejsze uzdrowisko w Polsce. Wioska należy do gminy Niemcza. To powiat dzierżoniowski i oczywiście Dolny Śląsk. Mają tam naturalne wody mineralne, które stosuje się do kuracji przy najróżniejszych schorzeniach. Uzdrowisko funkcjonuje tu już od 1800 roku, bo wtedy właśnie zauważano lecznicze walory tutejszej wody.

W uzdrowisku leczy się schorzenia ruchu. Neurologiczne, reumatyczne, ortopedyczne i pourazowe. Tereny wokół Przerzeczyna są malownicze, a dokoła wiele ciekawych miejsc do zwiedzania.

Ale nie dowiedzielibyśmy się tego gdyby nie zwykły przypadek. Wrażenie jakie zostawił nam Przerzeczyn Zdrój zapadnie nam w pamieć na długo. Prowadził nas los i zabrał na cudowną wyprawę w przeszłość. To była prawdziwa, nie planowana przygoda z historią. Oby więcej takich…

8 Dziękujemy!

Może Ci się również spodoba

11 komentarzy

1. S,Tap. napisał(a):

Tak miejsce niesamowite i zaskakujące. Tych epitafiów starczyłoby na jakąś bazylikę a nie na „zwykły’ dolnośląski wiejski kościółek.

2. A. Przybyszowski napisał(a):

Z pewnoscia jest opracowanie tych epitafiów oraz napisów. Wie o tym, myslę, x. proboszcz.

• Aneta Aneta napisał(a):

Oczywiście, że są takie opracowania :) ale ponieważ jest ich sporo – ja opisałam jedynie wrażenie z drogi jakie wywołało we mnie to miejsce. Nie wyliczałam nazwisk i dat bo chciałam jedynie podzielić się emocjami. Co innego gdybyśmy spotkali księdza i on opowiedziałby nam coś nie coś… :) Wtedy to źródło informacji na pewno przekazalibyśmy we wpisie.

3. pit napisał(a):

sam znalazłem takie miejsce, z podobnymi epitafiami na fasadzie kościółka polecam Kurów Wielki maleńka miejscowość w woj .dolnośląskim.powiecie polkowickim.

4. Anna napisał(a):

Nie byłam w Przerzeczynie, więc chętnie się wybiorę. Za to w Kurowie Wielkim byłam i polecam :)
    I jeszcze bardzo dziękuję za Waszego bloga, bo jest cudowny :)
    Pozdrawiam Nieustannych (całą czwórkę :) )

• Aneta Aneta napisał(a):

Dziękujemy za dobre słowo :) jest bezcenne w drodze, a przecież nieustannie wędrujemy :) Cieszę się, że Jesteś z nami i wędrujesz naszymi ścieżkami. Dziękuje za info o Kurowie, będziemy mieć to na uwadze i zapamiętamy.

5. Ula napisał(a):

Może następnym razem odnajdziecie w Przerzeczynie więcej ciekawszych miejsc…