WARTOŚCI NASION CHIA + przepis na Chia Fresca

Wartości nasion chia to temat znany, ale wciąż niewystarczająco. Szałwia hiszpańska, o której nasionach mowa znana jest w Meksyku i Gwatemali już od czasów prekolumbijskich. Indianie uprawiali ją i doskonale znali wartości tej rośliny. Na tamtych terenach chia nigdy nie przestała być popularna, ale w Europie raczej nie zrobiła kariery, a szkoda! Te nasiona to samo zdrowie. Przeczytaj ten artykuł, a gwarantuję, że do ich zakupu nie będę musiała Cię dodatkowo namawiać.

wartości nasion chia

Łosoś atlantycki źródłem kwasów omega-3? Phi! Nasiona chia zawierają ich znacznie więcej. Mało tego! Szpinak nie zawiera tyle żelaza co one, a mleko z ilością swojego wapnia może się przy nich schować. Są źródłem pełnowartościowego białka, antyoksydantów, błonnika, potasu, magnezu i wielu innych substancji, o które nigdy nie podejrzewalibyście tych małych nasionek.

Indianie w Meksyku zajmowali się przede wszystkim uprawą kukurydzy, fasoli i właśnie szałwii hiszpańskiej. Przygotowywali z jej nasion pełnowartościowe napoje i potrawy. Podobno słowo „chia” w tłumaczeniu z języka Azteków znaczy tyle co „oleisty”.

Wartości nasion chia wspomagające pamięć.

Kwasy omega-3, których skarbnicą są opisywane nasiona mają pozytywny wpływ na pracę mózgu, a tym samym ułatwiają proces przyswajania wiedzy i wspomagają pamięć. Jeśli masz problemy z koncentracją – chia mogą je rozwiązać! Jeśli jesteś studentem uczącym się do sesji to nasiona chia powinny pomóc Ci w nauce. Ponadto kwasy omega-3 wspomagają proces naszego widzenia.

Chia zamiast antydepresantów.

Magnez to substancja, która dobrze wpływa na ukojenie naszych zszarganych nerwów. Tak się składa, że nasiona chia są jego źródełkiem. Jedzenie ich wspomaga więc nasz układ nerwowy, a to z kolei łagodzi objawy depresji.

Pozytywny wpływ chia na serce.

Dobra pamięć i lepsza koncentracja to nie koniec zalet spożywania kwasów omega-3. Działanie jakie mają one na nasz układ sercowo-naczyniowy może zapobiegać chorobom serca i nadciśnieniu. Nasiona obniżają „zły” cholesterol, a podwyższają „dobry”. Z kolei potas, który również zawierają reguluje ciśnienie tętnicze krwi.

Problemy z trawieniem? Już nie!

Nasiona szałwii hiszpańskiej bogate są w błonnik, który usprawnia pracę jelit i tym samym wspomaga proces trawienny organizmu. Jeśli masz problemy z regularnym wypróżnianiem to spożywanie tych nasion powinno je rozwiązać.

Białko dla wegan i wegetarian.

Wegetariańskie i wegańskie wygi zapewne dobrze znają tego smoka. Dla raczkujących w tych temacie, czyli takich jak ja, poniższe informacje mogą okazać się bardzo przydatne. Nasiona chia zawierają duże ilości wysokiej jakości białka oraz rekordową ilość aminokwasów. Poprzez powyższe są one rekomendowane jako źródło energii dla sportowców, a także białko dla osób niespożywających mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego.

Wartości nasion chia wpływają na mocne kości i zęby.

Wysoka zawartość wapnia i fosforu w nasionach ma pozytywny wpływ na nasze kości oraz zęby. W tych nasionach możemy znaleźć więcej wapnia niż w mleku.

Jak używać nasion chia w kuchni?

Nasiona można mielić, ale nie jest to konieczne. Nadają się jako dodatek do jogurtów, składnik musli albo sałatek. Nadają się do zagęszczenia zupy. Wystarczy namoczyć je w wodzie i dodać. Olej z nasion chia podobnie jak oliwa z oliwek nie nadaje się do smażenia.

Z nasion chia można też zrobić popularny w Ameryce Środkowej….

…Chia Fresca!

Nasiona Chia

Sposób przygotowania tego orzeźwiającego napoju jest bajecznie prosty. Wystarczy wlać do szklanki wodę mineralną, a do niej wsypać dwie łyżki nasion chia. Następnie należy energicznie mieszać, aż nasiona i woda się połączą. Dodać łyżkę soku z limonki i drugą soku z cytryny, wymieszać. Dla ozdoby można dorzucić plasterek cytryny.

2 Dziękujemy!

Może Ci się również spodoba

14 komentarzy

  1. S.Tap. S.Tap. napisał(a):

    Ciekawe, ciekawe….

  2. Kasia napisał(a):

    Podobno nasiona chia stosuje się w profilaktyce raka piersi.

  3. Ania napisał(a):

    Kupiłam chia i leżą u mnie w szafce czekając na tę chwilę, w której zdecyduję się coś z nich zrobić. Wiem, że wszyscy chwalą, ale ich konsystencja mnie nie przekonuje. Przemówiłaś do mnie – zrobię jakiś deser z chia na jutrzejsze śniadanie :)

  4. Jewgienia napisał(a):

    Ostatnio przyglądam się tym nasionom. Po połączeniu widziałam na wideo, że powstaje taka masa podobna do galaretki. Ale pytanie jak to smakuje bez tych wszystkich dodatków?

    • Ines Wędrówka Ines Wędrówka napisał(a):

      Tak, robi się taka otoczka. Moja mama trochę kręci na nią nosem, ale mi ona zupełnie nie przeszkadza. Smak chia jest specyficzny, ale nie jest odrażający. Nie powiem, że to pyszne samo w sobie, ale niedobre też nie jest :)

  5. Rez Nor napisał(a):

    Muszę koniecznie je wypróbować :) Póki co króluje u mnie siemię lniane :)

  6. Przekraczając Granice napisał(a):

    Ciekawe, będę musiał spróbować. Świat roślin i ich właściwości jest niezmiernie ciekawy.

  7. Czarny Piątek napisał(a):

    Pierwszy raz o tym słyszę. Muszę sobie kupić.

  8. Izabela napisał(a):

    Bardzo je sobie cenię, smakują mi najbardziej dodane do jogurtu.

  9. Izabela napisał(a):

    Bardzo je sobie cenię. Najbardziej lubię zjadać je w jogurtach.

  10. Agnieszka napisał(a):

    O kurczę, chcę trochę tych nasion! Po pierwsze: dla mojej córy do jogurtu. Po drugie: dla siebie do wody z cytryną. :) Pewnie są drogie, ale zdrowie jest bezcenne. Uwielbiam jedzenie, w którym – w małej objętości – zawarta jest skarbnica witamin i minerałów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *